Vydáno: 26. března 2018 - Albert
Velikonoce jsou klasickým obdobím tradic. Devět z deseti lidí v České republice dodržuje alespoň některý z velikonočních zvyků. Mezi ty nejoblíbenější patří barvení vajíček a velikonoční výzdoba domácnosti. Téměř každá druhá pražská domácnost si peče mazanec, zbytek republiky si naopak raději připraví velikonočního beránka. Domácnosti napříč kraji se ve způsobu slavení Velikonoc značně liší, v průměru za velikonoční pohoštění utratí 1140 korun.
Dvě třetiny domácností v Česku na Velikonoce barví vajíčka (67 %) a zdobí si domácnost velikonočními dekoracemi (63 %), ukazuje exkluzivní průzkum obchodů Albert. Na Karlovarsku a Plzeňsku barví vajíčka dokonce devět domácností z deseti, naopak v Moravskoslezském kraji to není ani každá druhá domácnost (42 %). K nejčastěji dodržovaným velikonočním zvyklostem u nás zároveň patří tradiční koleda s pomlázkou (41 %) a pečení beránků (43 %) a mazanců (36 %).
Zatímco Pražané upřednostňují mazance (45 %), zbytek republiky si raději dopřeje velikonočního beránka (44 %). Nejvýraznější rozdíl panuje na Karlovarsku, kde si bez beránka neumí Velikonoce představit 67 % domácností, naopak mazanec si na velikonoční stůl dá jen třetina (33 %).
Když beránka, tak vlastního – 42 % domácností si beránka peče sama. Na Karlovarsku a Pardubicku dokonce více než polovina. Čtvrtina mladých do 35 let (26 %) si beránka přiveze upečeného od příbuzných. Češi si rádi upečou také vlastní mazanec (38 %), naopak Moravané si pro něj častěji zajdou do obchodu (35 %). Zájem zákazníků o mazance potvrzuje i Tomáš Beran, který se stará o vlastní pekárny v obchodech Albert: „V období Velikonoc si v našich obchodech zákazníci nakoupí statisíce mazanců, více než čtvrtina z nich se navíc peče přímo v našich vlastních pekárnách na prodejnách.“ A dodává: „Právě u nás pečený tradiční mazanec s rozinkami a mandlemi je mezi zákazníky ten nejoblíbenější.“
Znovu narůstající tradicí je pak pečení jidášků. Ačkoliv v celé republice si jidášky na Velikonoce pečou jen 2 % domácností, zájem o ně je nad průměrem jak u generace nad 54 let, tak u mladých mezi 18 a 26 lety.
Velikonoce jsou svátkem provázaným s řadou kulinářských tradic. Domácnosti za velikonoční pohoštění plánují letos utratit v průměru 1140 korun. Vedle beránků a mazanců patří k tradičnímu pohoštění i velikonoční nádivka. Na Plzeňsku si ji dopřeje každá druhá domácnost (54 %), v Praze téměř každá třetí (29 %). Oproti tomu na Moravě si velikonoční nádivku připravuje jen šest procent domácností.
Zdroj: Tisková zpráva Albert
> Které prodejny jsou otevřené v nouzovém stavu
> Otevírací doba prodejen ve středu 28. října 2020
> Brněnský hypermarket Tesco v Králově Poli je od 17. března otevřen nonstop
> Otevírací doba obchodů v době karantény
> Kaufland nabízí novou značku dětského oblečení Kuniboo
> Blíží se začátek školního roku. Jaké školní potřeby nakoupíte v prodejnách Kaufland?
> Výrobky bez lepku a laktózy značky K-free nově v Kauflandu
> V Kauflandu nově zaplatíte stravenkovou kartou
> Akční nabídku Kauflandu uvidíte i na digitálních obrazovkách
> Kaufland stáhl z prodeje výrobek Belgique d´Or Caffé Latte
> Pozor na reflexní pásek, který málo odráží světlo
> Údaje na visačce textilu nemusí odpovídat skutečnosti
> Z 215 odebraných vzorků pohonných hmot nevyhovělo pět
> Všichni prodejci na Šenovské burze v Ostravě porušili zákon
> Dívčí plavky z Polska nevyhověly bezpečnostním normám
> Kupujete starožitnosti? Zajímejte se o původ zboží
> Bazary a zastavárny řádně neinformují o možnostech reklamace
> Smějící se panenka může ohrozit zdraví dítěte
> Kaufland stahuje z prodeje poštovní schránku. Má příliš ostré hrany