Vydáno: 29. března 2018 - Tesco
Zdobení vajíček, příprava velikonočních pokrmů nebo pečení beránka, to jsou způsoby, jakými Češi nejčastěji slaví Velikonoce. Ty patří již tradičně mezi nejoblíbenější svátky jara, letos je plánuje slavit 81 % Čechů, podobné je to i na Slovensku. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu* společnosti Tesco.
Velikonoce jsou svátky spojené s dobrým jídlem a pitím. Za velikonoční nákup 34 % z nás utratí nejčastěji částku do 1 000 korun, 24 % si vystačí s částkou do 500 korun a 17 % utratí do 1 500 korun. Na nákupním seznamu rozhodně nemohou chybět vajíčka. A i letos mají zákazníci obchodů Tesco z čeho vybírat. „V nabídce máme i bílá vejce z českých chovů, největší zájem je o vejce velikosti M v balení po 30 kusech,“ potvrzuje Václav Koukolíček, mluvčí společnosti Tesco.
Ne všechno jídlo se ale podaří včas spotřebovat, celkem 14 % Čechů a 23 % Slováků připouští, že se jim veškeré nakoupené jídlo nepodaří zkonzumovat. Tyto potraviny se následně snaží ještě před datem spotřeby využít v nějakém receptu (63 %, v SR 53 %) nebo je dají domácím zvířatům (12 %, v SR 25 %) a menší část (7 %, v SR 8 %) pak vyhodí. Nejčastěji pak vyhazují vajíčka nebo pečivo.
Mezi symboly českých Velikonoc patří neodmyslitelně pomlázka, vejce nebo beránek. Právě zdobení vajíček patří pro 78 % Čechů mezi nejčastější způsoby slavení Velikonoc. 69 % Čechů pak připravuje velikonoční pokrmy a 31 % plete pomlázku.
Mezi velikonočním pečivem, které si Češi doma pečou, dominuje mazanec, beránek a nádivka. Mazanec si na Velikonoce připravuje 67 % Čechů, beránka pak 66 % a nádivku 51 %. Nejrůznější koláče a zákusky peče 33 % Čechů. Řada lidí se pro velikonoční pečivo vypraví i do obchodů, což potvrzují také nárůsty prodejů. „Mezi nejprodávanější výrobky patří naše ručně vyráběné mazance, které nyní v době před Velikonocemi pečeme až čtyřikrát denně,“ říká Jaroslav Heptner, produktový specialista pro pekárenské výrobky společnosti Tesco.
Na koledu vyráží pravidelně čtvrtina Čechů (26%) a téměř třetina Slováků (31 %). Většina z nich bere s sebou i děti. Za koledování pak nejčastěji dostávají klasická malovaná vajíčka (72 %, v SR 30 %), čokoládová vajíčka (66 %, v SR 77 %) nebo jiné druhy cukrovinek (58%, v SR 44 %). Pro plnoleté koledníky je pak připraven i tvrdý alkohol (31 %, v SR 25%).
Ač je to s podivem, tak stále nemalá část Čechů (40 %) tráví Velikonoce v pohodlí svého domova, pouze 9 % Čechů vždy využije prodloužený víkend a odjíždí pryč. 51 % Čechů je většinou doma, občas ale přeci jen také vyjedou.
* Průzkum společnosti dunnhumby pro Tesco se uskutečnil v březnu 2018 na reprezentativním vzorku populace obyvatel ČR a SR.
Zdroj: Tisková zpráva Tesco
> Které prodejny jsou otevřené v nouzovém stavu
> Otevírací doba prodejen ve středu 28. října 2020
> Brněnský hypermarket Tesco v Králově Poli je od 17. března otevřen nonstop
> Otevírací doba obchodů v době karantény
> Kaufland nabízí novou značku dětského oblečení Kuniboo
> Blíží se začátek školního roku. Jaké školní potřeby nakoupíte v prodejnách Kaufland?
> Výrobky bez lepku a laktózy značky K-free nově v Kauflandu
> V Kauflandu nově zaplatíte stravenkovou kartou
> Akční nabídku Kauflandu uvidíte i na digitálních obrazovkách
> Kaufland stáhl z prodeje výrobek Belgique d´Or Caffé Latte
> Pozor na reflexní pásek, který málo odráží světlo
> Údaje na visačce textilu nemusí odpovídat skutečnosti
> Z 215 odebraných vzorků pohonných hmot nevyhovělo pět
> Všichni prodejci na Šenovské burze v Ostravě porušili zákon
> Dívčí plavky z Polska nevyhověly bezpečnostním normám
> Kupujete starožitnosti? Zajímejte se o původ zboží
> Bazary a zastavárny řádně neinformují o možnostech reklamace
> Smějící se panenka může ohrozit zdraví dítěte
> Kaufland stahuje z prodeje poštovní schránku. Má příliš ostré hrany